Sjukdag

En bra sak med att bli anställd är att man får vara sjuk utan att gå under ekonomiskt.

Det hjälper ganska mycket just nu när jag ligger hemma i sängen med en dunderförkylning. Feberdrömmar, rinnande ögon, dunkande huvud och ont i kroppen.

Fredagar är den sämsta dagen för sport. Undantaget brukar vara ishockey, när det är sådan säsong. Då kan man se allsvensk hockey, eller kvaldito. I natt går sista NHL-matchen för säsongen. Final nummer sju av sju. Det står 3-3 mellan Pittsburgh och Detroit och en vinst för Detroit skulle inte bara betyda andra raka Stanley Cupbucklan. För två svenskar (av åtta i laget) skulle det betyda femte Stanley Cupsegern. Svenskt rekord, som inte slagits sedan 1980-talet.

Hade jag varit pigg hade jag bunkrat upp med kaffe och macka klockan 02 i natt på jobbet. Jag hade stått upp vid avgörande situationer. Skrikit åt spelarna. Hejat och hoppat. Klockan 05 hade jag publicerat en glödande text om en stor ishockeyupplevelse.

Nu kommer jag istället sova som en stock. Med nässpray i näsan för att kunna andas. Matchen kommer jag läsa om i DN i morgon bitti.

Det får duga på en sjukdag.

Lämna en kommentar